Od wielu, wielu lat guru coachingu i rozwoju osobistego, psychologowie, neurobiologowie i pedagodzy powtarzają niestrudzenie, iż systematyczność wykonywania czynności jest niezwykle ważna, gdyż prowadzi do wykształcenia nawyków, które znacznie oszczędzają nam czas na naukę, sprawiają, że pamiętamy więcej i na dłużej, a do tego budują naszą nową tożsamość (James Clear, „Atomic habits”) osoby zdyscyplinowanej, skutecznej i odnoszącej sukcesy.
Dlaczego te nawyki są tak ważne ?
Zbudowane nawyki oszczędzają naszą energię, którą mózg musiałby zużyć, aby każdorazowo podejmować decyzję. Ponadto przenoszą wszystko to czego się uczymy do pamięci długotrwałej, a więc po pewnym czasie systematycznej pracy działamy podświadomie.
Nauka języka to także budowanie nawyków. Przenoszenie nowych słów, zwrotów czy struktur gramatycznych do pamięci długotrwałej, aby potem nie myśleć o każdym słówku, tylko automatycznie i płynnie mówić używając zasobów, które do tej pamięci przenieśliśmy.
To jak z jazdą na rowerze – najpierw chyboczesz się na nim w lewo i prawo, wywracasz, musisz skupić mocno uwagę i zapamiętać gdzie znajduje się hamulec, jak przerzucać przerzutki i generalnie trzymać równowagę, żeby nie musieć co chwila przyklejać nowych plasterków.
Z biegiem czasu, po codziennych przejażdżkach, zaczynasz już jeździć pewniej, nie musisz patrzeć wciąż na kierownicę i szukać hamulca. Po prostu zaczynasz podświadomie jeździć płynnie na rowerze.
Język to taki Twój językowy rower.
Krok po kroku, małymi partiami uczysz się języka, aby móc po chwili jechać w słońcu z rozwianymi włosami i cieszyć się każdą minutą tej przejażdżki.
Nie daj się jednak zwieść ….
Jak już pewnie zdążyłeś się domyślić po pierwszych akapitach, nasz mózg to niezły leniwiec. Oszczędza energię gdzie się da. Jeśli nie musi się wysilić, to tego nie zrobi. A jak zmusisz go do intensywnej pracy, zrobi Ci na złość i zapomni 80% z tego co chcesz mu na siłę wtłoczyć.
Jak go ujarzmić ?
Skoro już wiesz jaki jest Twój leniwiec mózg, spróbuj dać mu to czego oczekuje, po malutku, po kawałku, aby broń Boże nie zorientował się, że chcesz go zawalić informacjami.
Po kawałku, czyli jak ?
Twój mózg jest w stanie przyjąć od czterech do siedmiu informacji jednorazowo. Wszystko co ponad to, potraktuje jak śmieci i wyrzuci do mózgowego kosza.
Zatem, jeśli chcesz wyrobić w sobie nawyk systematycznej nauki i do tego powtórzyć słówka/zwroty, wprowadzaj je do swojej pamięci po kawałku. Od czterech do siedmiu zwrotów lub słówek. Sam/Sama określisz ile jesteś w stanie zapamiętać. Czy jest to 4 czy może aż 7.
Czas wakacji to czas relaksu i odpoczynku, ale tak jak powtarzamy na naszych kursach, otaczanie się językiem jest bardzo ważne.
Jak zrobić to przyjemnie i bez większego wysiłku ?
Codziennie zapisuj jeden zwrot/ jedno słówko (chyba, że chcesz podjąć wyzwanie i wpisywać do siedmiu zwrotów/słówek maksymalnie, Go Ahead (czyt. Śmiało) !
Rodzicu, jeśli Twoje dziecko nie potrafi pisać, możesz zrobić to za niego, a Ono niech zrobi do tego słówka rysunek. Słówek do powtórki przez wakacje szukajcie w zeszycie lub podręczniku do nauki języka angielskiego.
Wspólnie stwórzcie sobie taką listę na całe wakacje, z której potem dziecko będzie wpisywało tylko jeden lub maksymalnie siedem zwrotów/ słówek.
A dlaczego mamy je zapisywać ?
Pisanie jest niezwykle ważne. Pobudza ono w mózgu trzy obszary odpowiedzialne za:
- myślenie
- mowę
- pamięć
Dlatego ważne jest aby robić to odręcznie.
Gdzie zapisywać te zwroty ?
Możesz założyć zeszyt, w którym oznaczysz każdą kartkę jako oddzielny dzień wakacji i tam będziesz wpisywać słówka/ zwroty oraz ozdabiać je emotikonami, obrazkami czy naklejkami (tylko wyobraźnia Was ogranicza).
Możesz też skorzystać z naszej gotowej KARTKI Z KALENDARZA – pobierz ją tutaj.
Przygotowaliśmy ją z naszym Tajnym Agentem Ajnsztajnem (nasz nowy projekt edukacyjny) w dwóch opcjach. Wybierz tę, która podoba Ci się bardziej.
Wydrukuj i codziennie zapisuj nowe słówko/słówka.
Zapisać i już ?
Idealnie byłoby gdy po zapisaniu słówka:
- powiedzieć je na głos (wymowę możesz sprawdzić w słowniku www.diki.pl)
- spróbować ułożyć na głos całe zdanie z tym słówkiem/ zwrotem
- zrobić do niego mały obrazek, patyczaka czy piktogram
- tego samego dnia, po jakimś czasie wrócić do tego słówka/zwrotu znowu i powiedzieć je na głos ponownie (mózg musi się usłyszeć, aby zapamiętać)
Może wpleciecie te słówka w codzienne dialogi (Polsko-Angielskie Paplanie – jak to zrobić sprawdź tutaj)
A może Dziecko codziennie nauczy tego słówka/zwrotu (lub zwrotów) swojego Rodzica ? O tym jak to robić przeczytasz tutaj.
No i wreszcie możecie podczas roku szkolnego doświadczyć tej techniki na naszych kursach, gdyż to stały element naszych zajęć. Zapraszamy na nie tutaj.