Jak uczyć się z Fiszek ?

Nauka języka to nieprzerwany proces. Należy stale otaczać się językiem i robić częste powtórki.

Aby mieć motywację i chęć do regularnego powtarzania, powinniśmy sprawić, by te powtórki były ciekawe.

I tutaj właśnie możemy wykorzystać Fiszki, które są idealnym rozwiązaniem dla wzrokowców i kinestetyków, a dodatkowo pozwalają na aktywne powtarzanie materiału, a nie bierne, cichutkie czytanie zwrotów i słówek, które nic nie dają. Nasz mózg nie znosi nudy, dlatego nauka z Fiszkami będzie dla niego bardzo atrakcyjna.

Co to jest fiszka ?

To mały kartonik, wielkości karty kredytowej, który służy nauce i powtarzaniu słownictwa.

Na rynku są dostępne gotowe szablony do stworzenia fiszek, a nawet przygotowane już zestawy kartoników.

Możesz jednak zrobić fiszki samodzielnie. 

Jak wykonać fiszki samodzielnie ?

Potrzebujesz : 

  • kartka A4 (sztywniejszy papier – najlepiej blok techniczny, ale może też być zwykła kartka)
  • ołówek, cienkopis, linijka
  • karta bankomatowa lub kredytowa

Krok 1: 

Na kartce A4 odrysuj kształty karty kredytowej, tyle ile zmieścisz na kartce. Zrób to zarówno z jednej jak i z drugiej strony kartki A4, pilnując, aby linie po jednej i po drugiej stronie się pokrywały.

To będą nasze kartoniki – Fiszki

Krok 2:

Powycinaj fiszki. Każdą oddzielnie.

Krok 3: 

Po jednej stronie Fiszki napisz słowo: ZWROT  i narysuj linię, na której potem wpiszesz słówko, albo zwrot po angielsku

Obok możesz wpisać jeszcze: WYMOWA i również dorysować linię, aby móc tam potem wpisać wymowę słówka 

Oczywiście taką fiszkę dla dzieci młodszych przygotowuje rodzic: wpisuje słówka, które chce utrwalić z dzieckiem, z książki lub zeszytu do nauki angielskiego

Wymowę można sprawdzić na www.diki.pl i wpisać obok tak jak my słyszymy dane słówko czy zwrot, np: ice-cream – wymowa: [ajskrim].

Pod spodem zostaw miejsce na:

  • obrazek reprezentujący dany zwrot lub słówko (wersja dla młodszych dzieci) 
  • własne zdanie z wykorzystaniem zwrotu lub słówka (wersja dla starszych)

Po drugiej stronie napisz: TŁUMACZENIE i narysuj linię, na której potem wpiszesz polskie tłumaczenie zwrotu lub słówka 

Dzieci młodsze mogą tutaj również narysować rysunek, który reprezentuje słówko/ zwrot.

A jeśli nie chce Ci się robić takich fiszek samodzielnie, skorzystaj z naszego gotowego szablonu (kliknij tutaj). Wystarczy go wydrukować , poprzecinać wzdłuż linii przerywanej poziomo. Następnie zginamy fiszkę na pół, tak aby zwrot + wymowa były po jednej stronie, a tłumaczenie po drugiej. Sklejamy fiszkę.

          Jak uczyć się z fiszek ?

           Pomysł nr 1

Ułóż fiszki polskimi tłumaczeniami do góry. Po kolei staraj się tłumaczyć zwroty / słówka na język angielski.

Młodsze dzieci będą odgadywać znaczenie po swoim własnym rysunku.

Rodzice młodszych dzieci mogą czytać słówka po polsku, a dziecko tłumaczy je na język angielski

Kiedy umiemy przetłumaczyć dane słówko czy zwrot, odkładamy fiszkę na kupkę lub do pudełeczka z napisem UMIEM. Jeśli jeszcze nie pamiętamy słówka / zwrotu, odkładamy na kupkę lub do pudełeczka z napisem: DO POWTÓRKI

           Pudełeczka można zrobić z papieru.

          Kliknij tutaj, aby zobaczyć jak je wykonać.

            Pomysł nr 2

Układaj fiszki według kategorii i mów na głos słówka lub zwroty, 

np. Kategoria: zwierzęta (ułóż wszystkie fiszki wokół namalowanego lub wyciętego z gazety zwierzęcia)

           Pomysł nr 3

Układaj fiszki parami (Twój mózg uwielbia pary). Oczywiście też podczas tego ćwiczenia mów słówka/ zwroty na głos.

Pary mogą tworzyć:

  • przeciwieństwa, np. cold – hot
  • synonimy, np. nice – cool
  • rymujące się słówka, np. brown – clown
  • słówka, które mają w sobie taki sam człon, np. mum – mummy, decide – decision
  • zwroty, które mają w sobie takie samo słowo, np. take a break  – take a decision

Pomysł 4.

Układaj fiszki w taki sposób, aby z pojedynczych słów ułożyć całe zdanie. Oczywiście zdanie powiedz na głos. Możesz je nawet gdzieś zapisać.