Nauka języka to nieprzerwany proces. Należy stale otaczać się językiem i robić częste powtórki.
Aby mieć motywację i chęć do regularnego powtarzania, powinniśmy sprawić, by te powtórki były ciekawe.
I tutaj właśnie możemy wykorzystać Fiszki, które są idealnym rozwiązaniem dla wzrokowców i kinestetyków, a dodatkowo pozwalają na aktywne powtarzanie materiału, a nie bierne, cichutkie czytanie zwrotów i słówek, które nic nie dają. Nasz mózg nie znosi nudy, dlatego nauka z Fiszkami będzie dla niego bardzo atrakcyjna.
Co to jest fiszka ?
To mały kartonik, wielkości karty kredytowej, który służy nauce i powtarzaniu słownictwa.
Na rynku są dostępne gotowe szablony do stworzenia fiszek, a nawet przygotowane już zestawy kartoników.
Możesz jednak zrobić fiszki samodzielnie.
Jak wykonać fiszki samodzielnie ?
Potrzebujesz :
- kartka A4 (sztywniejszy papier – najlepiej blok techniczny, ale może też być zwykła kartka)
- ołówek, cienkopis, linijka
- karta bankomatowa lub kredytowa
Krok 1:
Na kartce A4 odrysuj kształty karty kredytowej, tyle ile zmieścisz na kartce. Zrób to zarówno z jednej jak i z drugiej strony kartki A4, pilnując, aby linie po jednej i po drugiej stronie się pokrywały.
To będą nasze kartoniki – Fiszki
Krok 2:
Powycinaj fiszki. Każdą oddzielnie.
Krok 3:
Po jednej stronie Fiszki napisz słowo: ZWROT i narysuj linię, na której potem wpiszesz słówko, albo zwrot po angielsku
Obok możesz wpisać jeszcze: WYMOWA i również dorysować linię, aby móc tam potem wpisać wymowę słówka
Oczywiście taką fiszkę dla dzieci młodszych przygotowuje rodzic: wpisuje słówka, które chce utrwalić z dzieckiem, z książki lub zeszytu do nauki angielskiego
Wymowę można sprawdzić na www.diki.pl i wpisać obok tak jak my słyszymy dane słówko czy zwrot, np: ice-cream – wymowa: [ajskrim].
Pod spodem zostaw miejsce na:
- obrazek reprezentujący dany zwrot lub słówko (wersja dla młodszych dzieci)
- własne zdanie z wykorzystaniem zwrotu lub słówka (wersja dla starszych)
Po drugiej stronie napisz: TŁUMACZENIE i narysuj linię, na której potem wpiszesz polskie tłumaczenie zwrotu lub słówka
Dzieci młodsze mogą tutaj również narysować rysunek, który reprezentuje słówko/ zwrot.
A jeśli nie chce Ci się robić takich fiszek samodzielnie, skorzystaj z naszego gotowego szablonu (kliknij tutaj). Wystarczy go wydrukować , poprzecinać wzdłuż linii przerywanej poziomo. Następnie zginamy fiszkę na pół, tak aby zwrot + wymowa były po jednej stronie, a tłumaczenie po drugiej. Sklejamy fiszkę.
Jak uczyć się z fiszek ?
Pomysł nr 1
Ułóż fiszki polskimi tłumaczeniami do góry. Po kolei staraj się tłumaczyć zwroty / słówka na język angielski.
Młodsze dzieci będą odgadywać znaczenie po swoim własnym rysunku.
Rodzice młodszych dzieci mogą czytać słówka po polsku, a dziecko tłumaczy je na język angielski
Kiedy umiemy przetłumaczyć dane słówko czy zwrot, odkładamy fiszkę na kupkę lub do pudełeczka z napisem UMIEM. Jeśli jeszcze nie pamiętamy słówka / zwrotu, odkładamy na kupkę lub do pudełeczka z napisem: DO POWTÓRKI
Pudełeczka można zrobić z papieru.
Kliknij tutaj, aby zobaczyć jak je wykonać.
Pomysł nr 2
Układaj fiszki według kategorii i mów na głos słówka lub zwroty,
np. Kategoria: zwierzęta (ułóż wszystkie fiszki wokół namalowanego lub wyciętego z gazety zwierzęcia)
Pomysł nr 3
Układaj fiszki parami (Twój mózg uwielbia pary). Oczywiście też podczas tego ćwiczenia mów słówka/ zwroty na głos.
Pary mogą tworzyć:
- przeciwieństwa, np. cold – hot
- synonimy, np. nice – cool
- rymujące się słówka, np. brown – clown
- słówka, które mają w sobie taki sam człon, np. mum – mummy, decide – decision
- zwroty, które mają w sobie takie samo słowo, np. take a break – take a decision
Pomysł 4.
Układaj fiszki w taki sposób, aby z pojedynczych słów ułożyć całe zdanie. Oczywiście zdanie powiedz na głos. Możesz je nawet gdzieś zapisać.